Entrevista a Núria Vergés Directora general de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs.

Tindrem temps per la vida si tothom ens fem responsables de cuidar

Núria Vergés Bosch, directora general de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs

Un 40 % de catalanes i catalans no podem conciliar la vida laboral i personal com voldríem, i més encara entre les dones (CEO, 2023), que tenim més pobresa de temps perquè ens ocupem de les cures pràcticament el doble que els homes (ESCA, 2022). Cal revertir aquesta situació, perquè, si no tenim temps propi, no podem anar al metge, no podem participar socialment i políticament, les empreses no poden ser productives, ni es pot viure en igualtat i amb benestar. Per arreglar-ho, cal reduir i redistribuir el temps dedicat al treball remunerat, però també a les feines no remunerades, com cuidar. Per fer-ho cal que tothom ens en fem responsables: governs, empreses, entitats i els homes també.

Per fer-nos corresponsables de les cures i alliberar temps per viure, des del Departament d’Igualtat i Feminismes del Govern de la Generalitat, en col·laboració amb els ens locals, hem desenvolupat el programa Temps x Cures. Des de l’any 2021 ja s’han consolidat més de mil serveis públics de cures infantils fora del temps escolar, com mainaderes, casals o acollides, que han alliberat milions d’hores per a les famílies d’arreu de Catalunya, inclosos força municipis petits, que anteriorment gairebé no tenien serveis, gràcies al compromís de tots els consells comarcals.

També hem iniciat projectes per fomentar la corresponsabilitat dels homes vers les cures. Amb la col·laboració dels ens locals, l’Associació Catalana de Llevadores i l’AffaC, s’han desenvolupat formacions a totes les vegueries per facilitar l’assumpció de responsabilitats en les cures infantils per part dels pares, cosa que ha de generar beneficis per a ells mateixos i per a les seves famílies.

A més, hem creat la Xarxa de Professionals d’Equitat en els Treballs, finançant professionals en els ens locals de Catalunya per donar suport a empreses i entitats en el desenvolupament de plans d’igualtat de gènere i, especialment, en l’àmbit del temps i corresponsabilitat.

Altres departaments d’aquest govern també han implementat noves accions de temps i cures, perquè aquestes polítiques són transversals. Per veure’n alguns exemples, des d’Educació s’ha implementat la gratuïtat de l’I2 amb la voluntat d’ampliar-la progressivament a totes les criatures de 0 a 3 anys. Això permet que mares i pares tinguin temps i possibilitat de tornar a la feina o començar nous projectes vitals. En l’àmbit de salut, les millores de l’aplicació mòbil de La Meva Salut han permès estalviar trajectes i temps d’espera, així com reduir els temps d’espera per operacions, com en el cas de la reducció del temps d’espera per a la dependència de Drets Socials, que ha alliberat temps a les persones cuidadores, sobretot dones.

Des d’Economia ja tenen en marxa l’enquesta dels usos del temps, que ens permetrà conèixer com utilitzem el temps i si hem reduït la pobresa de temps. El Consell de Relacions Laborals, que depèn d’Empresa i Treball, i inclou patronals i sindicats representatius del país, ha publicat les orientacions per garantir la desconnexió digital i, més recentment, ha elaborat les recomanacions per a la negociació col·lectiva dels plans d’igualtat de gènere, que inclou mesures de flexibilització, reducció o adaptació horària i serveis de cures, entre d’altres.

Finalment, hem generat diversos espais d’intercanvi i sensibilització sobre el dret al temps. L’any 2021 el president va signar la Declaració de Barcelona per les polítiques del temps i vam rellançar la Xarxa Internacional de Governs Locals i Regionals per les Polítiques de Temps en el marc de la Time Use Week, que coorganitzem cada any. El 2022 es va crear la Xarxa Catalana pel Dret al Temps, que ja té gairebé 300 membres, incloent-hi empreses, municipis, entitats i persones expertes compromeses amb el dret al temps, que comparteixen coneixements i bones pràctiques per ajudar a reorganitzar el temps a tot Catalunya.

Malgrat els avenços, ens han quedat pendents diverses estratègies i plans amb els passos següents en matèria de temps i cures, com l’aprovació de l’Estratègia nacional per la corresponsabilitat, la revalorització de les cures i la reorganització del temps, o la renovació del Pacte per la Reforma Horària, que finalitza el 2025, amb el Pacte del Temps per Viure, que ja havíem començat a definir.

T’agradaria promoure la igualtat de gènere en la teva empresa mitjançant accions de sensibilització? Contacta amb nosaltres.

FUNDACIÓ PRIVADA SORLI, com a responsable del tractament, gestionarà les seves dades amb la finalitat de donar resposta a la seva consulta o petició. Pot accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com exercir altres drets, consultant la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en la nostra Política de Privacitat

sobre el tractament de les meves dades per a gestionar la meva consulta o petició.

Per |2024-07-09T20:00:26+02:00juliol 9th, 2024|Igualtat de gènere, Usos del temps|0 Comentaris